Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het boek Bouwen aan Klasklimaat is een verzameling van gestructureerde activiteiten om de sfeer in de klas positief te beïnvloeden. Deze activiteiten vergroten de betrokkenheid en de wil tot samenwerken, verminderen onderlinge spanningen en maken de klas tot een hechte groep. De kenmerken: Bouwen aan Klasklimaat is een echt praktijkboek. Het staat vol gestructureerde activiteiten, die iedere leraar eenvoudig in de praktijk kan brengen. U bereikt al effect door eens per week bezig te zijn met een 'KlasBouwer'. Bouwen aan Klasklimaat kan een prima start zijn voor Coöperatief Leren, vooral als u twijfelt of in uw klas voldoende eenheid is om in groepjes te functioneren.
Coöperatief leren. --- Didactiek. --- Intelligentie. --- 474.22 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Groepsdynamica --- Klasinrichting --- Klasmanagement --- Onderwijsstijlen --- Coöperatief onderwijs. --- Groepen (sociologie). --- Onderwijsmethoden.
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie --- Opvoedkunde --- Psychologie du développement --- Pédagogie --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Conflicten --- Gedrag --- Gedrag-leerkracht --- Leerlingencontact --- Omgang-leerlingen --- Onderwijsstijlen --- Orde --- Relatie leraar - leerling --- tucht (ler) --- 454.22 --- Gedragspsychologie --- Klasmanagement --- Tucht --- Orde houde ; onderwijs --- (zie ook: Ruzie) --- Orthopedagogiek --- Orthopedagogiek.
Choose an application
Een boekje vol tips voor ouders om positief met hun kinderen om te gaan. Aan de hand van korte bedenkingen en suggesties wordt duidelijk gemaakt hoe belangrijk waardering is voor een kind. En er zijn tal van aanleidingen in een kinderleven voor een lief woordje, een knipoog, een pleister op de wonde, een kleine verrassing of een speciale beloning.
belonen --- opvoeding --- Primary education --- Psychology --- Children --- Family relationships --- Reward (Ethics) --- Child psychology --- Methodology --- Well-being and quality of life --- 474.22 --- Belonen --- Opvoeding (Pedagogie) --- Troosten --- 433.1 --- Onderwijsstijlen --- Opvoedingsstijlen --- Beloningen --- Pedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- Beloning --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Studieboek waarin de pedagogisch sensitieve leraar centraal staat én de verbinding gemaakt wordt naar brede opbrengsten. Thema's zijn onder andere: Goed leraarschap, OGW en HGW, Een op groei gerichte mindset, Een positief pedagogisch klimaat, Feedback geven en (Leren) Omdenken. Ieder thema 'voelt' als een goedgevulde schatkist, vol met theorie (in theoriebox), veel praktijkvoorbeelden en een groot aantal tools (met te downloaden formulieren en formats), die meteen morgen gebruikt kunnen worden. Op basis van recente wetenschappelijke inzichten, in toegankelijke taal, met uitgebreide literatuurlijst en register. Tussen alle informatieve stukken door zijn 'Ga eens na'-kaders (reflectieblokjes) gestrooid, waarbij een aantal concrete vragen de lezer aan het denken zet over eigen rol en eigen handelen. Rijke uitgave voor (pabo)studenten, beginnende én ervaren leraren – voor individueel gebruik en op teamniveau. Uitgave waarin de bijdrage van een goed pedagogisch klimaat bij het behalen van brede leeropbrengsten, onderbouwd en op waarde geschat wordt. Dat is pas echt onderwijs 'genieten'!
Kwaliteitszorg ; onderwijs. --- basisonderwijs --- leraren --- lerarenopleiding --- Leraren ; professionalisering --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Leraren --- Feedback --- Handelingsgericht werken --- Opbrengstgericht werken --- Onderzoekend leren --- Pedagogisch klimaat --- handelingsgericht werken --- opbrengstgericht werken --- 474.22 --- leeropbrengsten --- 454.2 --- Leeropbrengsten --- zelfreflectie --- professionalisering --- Evaluatie ; onderwijs --- Pedagogie --- Pedagogiek --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsstijlen --- Pedagogisch project --- Onderwijsstijl
Choose an application
De basisschool staat vandaag onder grote druk. Leerkrachten moeten te veel. Ze weten niet goed wat van hen wordt verwacht, ze kunnen weinig eigen klemtonen leggen en geraken ontmoedigd. Nochtans gaat er enorm veel energie schuil in de leerkracht die vanuit een geloof in eigen kracht kinderen help zichzelf te ontwikkelen. De clou is zichzelf bij het werk te 'plezieren'. De praktijk toont aan dat leerkrachten die een goed evenwicht vinden tussen 'moeten presteren' en 'deugd beleven' beter werken. Dit boek geeft praktische ideeën entips om leerkrachten tot meer 'zelfzorg' aan te zetten en leerling-gericht te denken: kortom, om de school zowel voor leerkrachten als leerlingen tot een gnietbare school te maken. (Bron: covertekst)
basisonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- schoolklimaat --- Primary education --- didactiek --- Basisonderwijs ; didactiek --- #PBIB:2004.3 --- 450.7 --- 454.22 --- Leeromgeving --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolcultuur --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- 474.2 --- Basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Klassenraden --- Kwaliteitszorg --- Leerlingparticipatie --- Leraren --- Ouderparticipatie --- Relatie leraar - leerling --- Samenwerking --- Schoolteams --- Verbondenheid --- 473 --- 474.22 ) Onderwijsstijlen --- basisschool (ler) --- kinderen --- leerklimaat --- leerkracht --- leerkrachten --- leeromgeving --- schoolteam --- 37.064 --- Aandacht --- Communicatie --- Kinderen --- Omgangskunde --- Onderwijs --- 474.22 --- Onderwijskwaliteit --- Schoolteam --- 032038.jpg --- Lagere school --- Opleiding en bijscholing --- Onderwijsstijlen --- Onderwijsstrategieën --- onderwijs --- departement Lerarenopleiding --- Lager onderwijs --- Pedagogisch klimaat --- Sociology of education --- School management --- motivatie --- kinderrechten --- onderwijsstrategieën --- basisonderwijs. --- leerkrachten. --- motivatie.
Choose an application
Een goede relatie tussen leraar en leerling is essentieel voor goed onderwijs. Maar alle kinderen hebben wel eensd wat, waardoor die relatie onder druk kan komen te staan. Wie in het onderwijs werkzaam is weet dat, al was het alleen maar doordat confrontaties met de gevoelens of problemen van die kinderen niet altijd gladjes verlopen. De schoolloopbaan van kinderen hangt nauw samen met hun gevoelsleven en hun zelfbeeld. Een leraar moet hier zicht op kunnen hebben om op een goede manier met kinderen te kunnen omgaan.
Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- leraren-leerling relatie --- Educational psychology --- pedagogiek --- competenties --- omgangskunde --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- Competenties --- Gedrag --- Relatie leraar - leerling --- Zelfbeeld --- communicatieve vaardigheden --- Diversiteit --- communicatievaardigheden (ler) --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: Basiscompetenties) --- kinderen --- leraren --- onderwijspsychologie --- onderwijs --- PHL-Education 12 --- Communicatie --- Lerarenopleiding --- Beloningen --- Straffen --- Reflectie --- Lager onderwijs --- Conflicthantering --- Leraren basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Beloning --- Straf --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs --- Leraar basisonderwijs --- Competentie
Choose an application
stoma heeft een grote impact op het leven van de patiënt. De doelstelling van de bachelorproef is via een ontwikkelde tool de educatie aan de stomapatiënt te optimaliseren. Deelvragen die hierbij geanalyseerd worden, zijn: -Op welke manier kunnen de zorgverleners steun geven aan de patiënt bij de psychologische verwerking? -Hoe gebeurt de educatie optimaal rond de verzorging van een colo-en ileostoma? -Welke alternatieven, met het oog op het ontslag, kunnen aangeboden worden bij de patiënt om hen beter te informeren? Dit alles wordt uitgediept in een literatuurstudie over stoma en wordt daarna via het model van bij de Vaate in een infobrochure gegoten. Naast deze infobrochure zal AZ Maria Middelares gebruik kunnen maken van een instructiekaart en kunststoma. Uit de bachelorproef is gebleken dat zowel pre- als postoperatieve educatie aan een stomapatiënt zeer belangrijk zijn, opdat deze patiënt het volledige proces beter kan verwerken. Ook wordt duidelijk dat schriftelijke voorlichting vele voordelen heeft en daarom hier ook verkozen wordt. Het is van belang dat de infobrochure nog verder geëvalueerd wordt.
Verpleegkunde --- sociale vaardigheden --- Educational sciences --- opvoeding --- pedagogiek --- Social psychology --- #PEDA *6.018.326 --- #PEDA *6.58 --- interactionele theorie --- opvoeding en onderwijs --- 419.3 --- 467 --- 474.22 --- Gedragsproblemen --- Interactief onderwijs --- Kinderen --- Opvoeding --- Opvoedingsstijlen --- Relatie leraar - leerling --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Gedrag --- Interactie --- Leary --- Lichaamstaal --- Taal --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Onderwijsstijlen
Choose an application
Dit EE-Cahier biedt houvast om kringgesprekken en forum nieuw leven in te blazen. We leren uit onderzoek hoe bepalend de klassfeer kan zijn op de ontwikkeling en het leren van kinderen. Aandacht voor deze klassfeer geeft bijgevolg meer rendement niet enkel op terrein van de sociaal-emotionele ontwikkeling maar ook op de terreinen van het traditionele leren. Oog hebben voor de beleving van kinderen en oog hebben voor de problemen waarmee kinderen de klas binnenkomen, zijn altijd al stokpaardjes geweest van het E.G.O. En de thematiek lijkt actueler dan ooit. Alarmerende berichten over kinderen met zware emotionele problemen zijn niet langer zeldzaam.
didactiek --- gesprekstechnieken --- klasklimaat --- kringgesprekken --- projectonderwijs --- 454.21 --- didactische werkvormen --- werkvormen --- 478.9 --- Axenroos --- Klassfeer --- Kringgesprek --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Welbevinden --- Klasklimaat --- Kringgesprekken --- didactische werkvormen (ler) --- klassfeer --- kringgesprek --- Gesprekstechnieken --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- 474.2 --- 474.22 --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Klas --- Klasgeest --- School --- Didactische werkvormen --- Klassengesprekken --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Overige vormingsgebieden --- Lager onderwijs --- Klassenmanagement --- Relaties tussen leerlingen --- Kleuteronderwijs --- Klassengesprek --- Didactische werkvorm
Choose an application
Dit handboek biedt praktische ideeën om leraren te helpen om hun tijd in de klas efficiënt te gebruiken, om met passie en enthousiasme les te geven, te communiceren met ouders, coöperatief leren aan te moedigen bij leerlingen met verschillende mogelijkheden en begaafdheden, enz... Voor 55 van de meest voorkomende uitdagingen in de klas reikt dit boek oplossingen aan die in de praktijk hun diensten hebben bewezen.
professionaliteit --- Educational psychology --- didactiek --- leraren-leerling relatie --- lerarenberoep --- klasmanagement --- leerkrachten --- onderwijsstrategieën --- onderwijzers --- 454.2 --- klassenmanagement --- communicatie --- Competenties --- Klasmanagement --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lesgeven --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Onderwijsstrategieën --- Organisatie --- Probleemsituaties --- 474.2 --- Leraren basisonderwijs --- 474.22 --- basisonderwijs : didactiek (ler) --- Onderwijsstrategieën ; basisonderwijs --- Didactiek --- Didactische principes --- Onderwijsstijlen --- Didactisch principe --- Onderwijsstrategie --- Onderwijsstijl
Choose an application
Onderwijspsychologische adviezen ten behoeve van leraren in het basisonderwijs. Een goede relatie met de ouders vergt soms heel wat stuurmanskunst van de leerkracht. De geactualiseerde uitgave Hoe ga je om met kinderen op school en met hun ouders? is een betrouwbaar kompas dat de leerkracht de juiste richting aangeeft voor een succesvolle en positieve relatie met ouders en kinderen. Aan de orde komen de volgende (deel)competenties en vaardigheden: zicht op zelfbeeld, communicatievaardigheden, effectief belonen en straffen, reflectie en goed omgaan met ouders. Deze uitgave biedt student en professional in de praktijk geteste en direct toepasbare adviezen, voorbeelden en tips. Compleet met oefeningen om van en met elkaar te leren. Perfect ter voorbereiding op de praktijk en zeer geschikt als naslagwerk.
Educational sciences --- intermenselijke relaties --- communicatie --- Basisonderwijs --- Relatie leraar - ouder --- Welbevinden --- Communicatieve vaardigheden --- Zelfbeeld --- Beloning --- Straf --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Communicatie ; onderwijs --- Relatie ouder - school --- ouderbetrokkenheid --- 458.1 --- leerlingenbegeleiding --- ouders --- 474.22 --- Cognitieve opvoeding --- Communicatievaardigheden --- Competenties --- Conflicten --- Gedrag --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Luisteren --- Relatie leraar-leerling --- Oudercontact --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Onderwijsstijlen
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|